20 maj 2012

Apokalypsen har börjat, Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Bokens första meningar:
Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga. Det finns inget som skulle göra henne nöjd, Istället stirrar han på sina händer. Det är så bleka att varje blodåder syns i det skarpa lysrörsljuset.


Info om boken:
Skriven av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Utgiven av Rabén & Sjögren 2011
516 sidor
Första delen i en triologi (Andra delen eld)

Bokens handling:
Engelsfors, vackert namn, risig stad. 
Dem sex tånårstjejerna Minoo, Rebecka, Linnea, Anna-Karin, Ida och Vanessa har inget gemensamt förutom att dom går i samma skola. Minoo är lärarnas gullegris, hon är duktig i skolan och har aldrig någonsin i hela sitt liv skolkat. Rebecka är nybörjare som populär och rädd att hennes underbara pojkvän ska se hur patetisk hon egentligen känner sig. Linnea är en utesider som inte bryr sig om vad andra tycker, hon är rebellsik och har en helt egen stil, hon tillhöra skolans Alternativa. Ida är skolans Bitch, populärast och elakast av dom alla. Anna-karin är mobbad och har varit det så länge som hon kan minnas. Nu går hon omkring och gömmer sig i stora huvtröjor och lösa byxor. Vanessa är helt galen. Fest varje dag och varje kväll.
En natt när månen blir röd så sammanförs dom alla utan att veta varför. Dom har ingen aning om vad som ska hända, förutom att dom behöver varandra.

Betyg:
Min första tanke när jag började läsa Cirkel var: ÅHERREMINGUD VAD MÅNGA PERSONER! Jag är inte bra på att hålla koll om det är för många personer i en bok så jag var ganska skeptisk till att börja med. Men efter en liten stund så insåg jag att författarna har gjort att så skickligt att jag inte kommer att få några problem med det. Boken är helt underbar. Den känns så rätt på alla ställer och jag är helt kär. Den perfekta sommarboken, jag kan inte vänta på att få lägga vantarna på Eld.
Helt i klass med Harry Potter, Fablehaven och Hungerspelen.
LOVE IT !
5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!