19 augusti 2012

Personer du kanske känner - Jay Asher & Carolyn Mackler

Bokens första meningar:
Jag kan bara inte göra slut med Granham idag, trots att jag har sagt till kompisarna att jag ska göra det nästa gång jag träffar honom. Jag gömmer mig i mitt rum istället, och installerar den nya datorn, medan Granham spelar ultimare frisbee i parken på andra sidan gatan.

Info om boken:
Skriven av Jay Asher & Carolyn Mackler
Utgiven av Bonnier Carlsen 2012
Översättare: Lina Erkelius

Bokens handling:
Emma är en av dom få lyckliga som har fått en helt egen PC. Hennes f.d bästis Josh har med sig en skiva som gör att hon kan börja använda AOL, ett program som gör att hon kan börja mejla och skicka snabbmeddelanden. Men något stämmer inte när hon har laddat ner det och knappat in mejl och lösen, något som heter Facebook dyker upp på skärmen. På facebook så skriver personer som hon inte känner om barn, arbete, matlagning och gud vet vad! Men sen så hittar hon något, hon ser sig själv uppe i ett hörn. Men hon ser inte normal ut. Hon är äldre, och hon gillar inte vad hon ser. Hennes liv verkar vara riktigt tråkigt och deprimerande. Josh däremot verkar ha ett toppenliv men en vacker fru, barn och ett stort hus vis vattnet.
Emma och Josh, har precis loggat in i framtiden och försöker nu att ändra den till det bättre. Men kan man ändra på sin framtid på det sättet?

Betyg:
Jag hade inga förväntningar alls på "Personer du kanske känner", det enda jag visste var att den var skriven av Jay Asher och jag älskar honom så jag tvekade inte när Amelie frågade vem som ville ha en bok, och jag ångrar mig INTE ! Boken är superhärlig, mysig, smart skriven och spännande. Även om jag tycker att Emma blir riktigt läskig med sitt snack om "Ringar på vattnet".
Jag tror att alla kommer att gilla denna enkla, roliga och träffsäkra bok om vänskap, kärlek och framtiden (som är våran nutid.) !
4,9 /5

2 kommentarer:

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!